Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9689
Título : | La soprano Juana Capella : primeros apuntes para una historia de la intepretación vocal femenina operística en la Argentina de inicios del siglo XX The soprano Juana Capella : notes for a history of operatic female vocal performance in Argentina at the beginning of the 20th century |
Autor : | Martino, Silvina | Palabras clave : | OPERA; MUJERES; MUSICA DE CAMARA ARGENTINA; FEMINISMO; Capella, Juana (1879-1915) | Fecha de publicación : | 2019 | Editorial : | Universidad Católica Argentina. Facultad de Artes y Ciencias Musicales. Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega | Cita : | Martino, S. La soprano Juana Capella. Primeros apuntes para una historia de la intepretación vocal femenina operística en la Argentina de inicios del siglo XX. [en línea]. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”. 2019, 33 (2). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9689 | Resumen : | Resumen: Se indaga la trayectoria artística de Juana Capella (1879-1915), cantante de ópera,
argentina. Toda biografía da cuenta de su tiempo. El tema está ameritando una
investigación exhaustiva que permita una mayor comprensión sobre la propia historia
cultural y, al mismo tiempo, sobre la historia de otros que se conecta con la propia.
Sin duda el perfil de esta gran cantante permite avizorar otras figuras femeninas,
también estelares, que se destacaron en la escena operística de la primera mitad del
siglo XX. Sustentada en un marco teórico deudor de las teorías de género, que supere
la intención ‘reivindicativa’ de atender a figuras ‘olvidadas’ de la historia musical
argentina, la investigación busca comprender el contexto social y cultural en que su
actividad artística se desarrolló. Abstract: In this article, we explore the artistic career of Argentinian opera singer Juana Capella (1879-1915). Any biography is a report of its days. The subject deserves a comprehensive investigation in order to achieve a greater understanding of the invaluable historical and cultural contribution and, at the same time, "the other" history that is connected to it. Undoubtedly, the profile of this great female singer allows us to look to some other starring feminine figures, that were prominent in the operatic scene of the first half of the 20th century. This approach is supported by a theoretical framework concerning gender theories. We try to go beyond the ‘revindicative’ intention that would put attention on ‘forgotten’ figures of Argentine musical history in search of understanding their artistic activity in its social and cultural context. |
Cobertura Espacial: | Argentina | Cobertura Temporal: | SIGLO XX 1912-1932 |
URI : | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9689 | ISSN : | 2683-7145 | Disciplina: | MUSICA | Derechos: | Acceso abierto |
Appears in Collections: | IIM - 2019 Año XXXIII nro. 33-2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TAPA_revista33-nro2b.jpg | 32,88 kB | JPEG | ![]() View/Open | |
soprano-juana-capello-martino.pdf | 1,15 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License