Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9593
Título : | FinEs que son inicios : impacto de la reinserción educativa en la percepción de autoestima de estudiantes de población vulnerable Ends (FinEs) that are beginings : impact of educational reinsertation on self-esteem perception of students from a vulnerable population |
Autor : | Perillo, Paula Silva, María Luisa Gasparini, Victoria Iacobuzio, Sofía |
Palabras clave : | AUTOESTIMA; VULNERABILIDAD; ENSEÑANZA SECUNDARIA; PROGRAMA FinES; PROGRAMAS DE EDUCACION; RENDIMIENTO ESCOLAR; FRACASO ESCOLAR | Fecha de publicación : | 2019 | Editorial : | Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Departamento de Psicología | Cita : | Perillo, P., Silva, M. L., Gasparini, V., Iacobuzio, S. FinEs que son inicios : impacto de la reinserción educativa en la percepción de autoestima de estudiantes de población vulnerable [en línea]. Revista de Psicología. 2019, 15(30). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9593 | Resumen : | Resumen:
La baja tasa de terminalidad del nivel medio
es un problema en Latinoamérica (Unicef,
2010). Programas de reinserción educativa
lidian con las consecuencias de la deserción
escolar, aunque las investigaciones sobre la
población asistente y la afectación individual
son escasas. Este trabajo analiza el impacto
de un programa (FinES) sobre la percepción
de autoestima en una población “vulnerable”.
Entrevistamos 28 alumnos del programa, para
elicitar tópicos (Danes, 1974) relacionados a
la percepción de autoestima, realizando un
análisis cuali y cuantitativo. Los resultados
indican que el impacto en la percepción
de esta es considerable y que el proceso
de reinserción es muy amplio. Ingresar al
programa reconfigura la vida de los sujetos,
consiguiendo mayor visibilización social,
empoderamiento y reconstitución paulatina
de autoestima. Abstract: Low rate of population who can´t end high school is one of the major problems in Latin America (Unicef, 2010). Educational reinsertation programs deal with the consequences of dropping out of school, although research on the population or about the individual affectation of these programs is scarce. This paper analyzes the impact of a program (FinEs), on self-esteem perception of a “vulnerable” population. We interviewed subjects (Silva, 2010) and picked up topics (Danes, 1974) about self-esteem perception and made qualitative and quantitative analyses afterwards. Results show that the impact on it is substantial and that reinsertion process is broad. Being part of this program rebuilds their lives by achieving a greater social visibility, empowerment and remeding their self-esteem. Keywords: Self-esteem perception; vulnerability; educational reinsertation; FinEs; empowerment. |
URI : | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/9593 | ISSN : | 1669-2438 2469-2050 (online) |
Disciplina: | PSICOLOGIA | Derechos: | Acceso abierto |
Appears in Collections: | RdP - 2019 Vol. 15 nro. 30 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fines-inicios-impacto-reinsercion.pdf | 920,33 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
psicologia30.jpg | 4,19 kB | JPEG | ![]() View/Open |
Page view(s)
239
checked on Mar 24, 2023
Download(s)
93
checked on Mar 24, 2023
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License