Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/8637
Título : | Oportunidades educativas reducidas para niños y jóvenes en barrios informales de Bahía Blanca, Argentina | Autor : | Krüger, Natalia Formichella, María Marta |
Palabras clave : | EDUCACION; ECONOMIA; POBREZA; ADOLESCENTES; NIÑOS; CAPACIDAD; DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE; VILLAS DE EMERGENCIA; ESTADISTICAS; DESARROLLO HUMANO | Fecha de publicación : | 2018 | Editorial : | Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Económicas. Departamento de Investigación Francisco Valsecchi | Cita : | Krüger, N., Formichella, M. M. (2018). Oportunidades educativas reducidas para niños y jóvenes en barrios informales de Bahía Blanca, Argentina [en línea]. Ensayos de Política Económica, 2(6). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/8637 | Resumen : | Resumen: Este trabajo busca evaluar las limitaciones para desarrollar capacidades que enfrentan
los niños y jóvenes en cinco barrios informales de la ciudad de Bahía Blanca,
especialmente en educación. Para ello, se utiliza información de la Encuesta Permanente
de Hogares (INDEC) y de tres relevamientos propios. Se halla que, en relación con el
total de niños y jóvenes de la ciudad, quienes habitan estos barrios sufren graves
privaciones educativas, siendo más fuertes en el acceso a preescolar y secundaria, y en
la terminación escolar en el tiempo esperado. La deserción y la repetición también son
significativas. A la luz del enfoque de Sen, estos resultados pueden contribuir al diseño
de políticas para mejorar el bienestar. Abstract: This paper seeks to evaluate the limitations on the development of the capabilities of children and youth from five informal settlements of the city of Bahía Blanca, especially in education. The analysis is based on information from an official national household survey and three surveys designed and administered for the purpose of this research project. We find that, relative to the city’s total population, children and youth who live in these vulnerable neighborhoods experience severe deprivation in education, particularly in access at the preschool and secondary school levels. Dropout and grade repetition are also quite significant. The analysis of these results through the lens of Sen’s capability approach can assist in the design of policy interventions to enhance wellbeing. |
Cobertura Espacial: | Bahía Blanca (Buenos Aires : Argentina) | URI : | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/8637 | ISSN : | 2313-9781 2313-979X on line |
Disciplina: | ECONOMIA | Derechos: | Acceso abierto |
Appears in Collections: | ENS - 2018 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
oportunidades-educativas-reducidas.pdf | 328,62 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
ensayos2018.jpg | 4,93 kB | JPEG | ![]() View/Open |
Page view(s)
329
checked on Mar 17, 2023
Download(s)
546
checked on Mar 17, 2023
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License