Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19126
Título: Post pandemic: the teaching of chemistry based on socio-scientific controversies in initial engineering students.
Post pandemia: la enseñanza de química en base a controversias socio científicas en estudiantes iniciales de Ingeniería
Autor: Cañas Cano, Maria Felipa 
Saux, Angel M. Gastón 
Palabras clave: ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSQUIMICAINGENIERIAPOSTPANDEMIAENSEÑANZAAPRENDIZAJETAREAS DE TRANSFERENCIAEMOCIONES EPISTEMICASAUTORREGULACION
Fecha de publicación: 2023
Editorial: Latin American and Caribbean Consortium for Engineering Institutions
Resumen: Applied Chemistry is a course that is included in most science majors, especially Engineering. While the teaching of chemistry faces its own difficulties, the pandemic has made the need for adjustments more apparent. The purpose was to replace face-to-face laboratories and facilitate student motivation and engagement. In this sense, the science of education offers psycho-pedagogical strategies that can be effective in helping students learn chemistry, without forgetting the relationship with their future professional performance. Strategies such as Problem-Based or Project-Based Learning (ABP) and the flipped classroom, among others, are teaching-learning methodologies that are applied in the courses with this objective. Any active methodology requires students to be involved in their own learning. This implies a design that considers the cognitive abilities of the student, their self-regulation, and their emotions. So, taking this fact into account, laboratory experiences were carried out at home, appropriate simulations and learning activities by means off situational controversies. All activities were focused on scientific issues, related to the experience and current events of the students. We present a research project, in its initial phase, to examine the effectiveness of including socio-scientific controversies in chemistry undergraduate courses, as a technique to promote meaningful learning and increase student interest.
La Química Aplicada es un curso que se incluye en la mayoría de las carreras de ciencias, especialmente en Ingeniería. Si bien la enseñanza de la química enfrenta sus propias dificultades, la pandemia ha hecho más evidente la necesidad de ajustes. El propósito era reemplazar los laboratorios presenciales y facilitar la motivación y el compromiso de los estudiantes. En este sentido, la ciencia de la educación ofrece estrategias psicopedagógicas que pueden ser efectivas para ayudar a los estudiantes a aprender química, sin olvidar la relación con su futuro desempeño profesional. Estrategias como el Aprendizaje Basado en Problemas o Basado en Proyectos (ABP) y el aula invertida, entre otras, son metodologías de enseñanza-aprendizaje que se aplican en los cursos con este objetivo. Cualquier metodología activa requiere que los estudiantes se involucren en su propio aprendizaje. Esto implica un diseño que considere las capacidades cognitivas del alumno, su autorregulación y sus emociones. Así, teniendo en cuenta este hecho, se realizaron experiencias de laboratorio en casa, simulaciones adecuadas y actividades de aprendizaje por medio de controversias situacionales. Todas las actividades estuvieron enfocadas en temas científicos, relacionados con la experiencia y actualidad de los estudiantes. Este trabajo presenta una investigación en fase inicial cuyo objetivo es establecer la eficacia de incluir controversias sociocientíficas en cursos de química de grado universitario, como técnica para promover el aprendizaje significativo e incrementar el interés del estudiante.
URI: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/19126
ISBN: 978-628-95207-4-3
ISSN: 2414-6390 (online)
DOI: 10.18687/LACCEI2023.1.1.510
Derechos: Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Fuente: Latin american and caribbean conference for engineering and technology. 2023, 1 (8).
Appears in Collections:Ponencias

Files in This Item:
File Description SizeFormat
post-pandemic-teaching.pdf293,7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons