Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18476
Título : | Actitudes de universitarios sobre escuela y privación de libertad | Autor : | Politti, Mariana Delfino, Gisela |
Palabras clave : | ACTITUD; PREVENCION DEL DELITO; PRIVACIÓN DE LA LIBERTAD; DERECHO A LA EDUCACION; EDUCACION | Fecha de publicación : | 2024 | Editorial : | Universidad Nacional de Lomas de Zamora. Facultad de Ciencias Sociales | Cita : | Politti, M., Delfino, G. Actitudes de universitarios sobre escuela y privación de libertad [en línea]. Hologramática. 2024, 40(1). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18476 | Resumen : | Resumen: La presente investigación estudia las actitudes que tienen los jóvenes frente al rol de la
escuela en la vida de las personas privadas de la libertad, tanto como factor preventivo
como de rehabilitación. Se aplicó la Escala de Actitudes hacia las Personas Privadas de
la Libertad, adaptada a población argentina (Bombelli et al., 2011), en una población de
200 estudiantes universitarios de la zona metropolitana de Buenos Aires con edades entre
18 y 30 años, con igual proporción de hombres y mujeres. Se encontró que los estudiantes, en general, poseen una actitud positiva de intensidad media hacia la población en
cuestión, destacando la importancia del cumplimiento del derecho a la educación para
todas las personas, se encuentren o no privados de su libertad. Se enfatiza la importancia
de educar a los futuros profesionales en temáticas sensibles, debido a que serán ellos
quienes podrán trabajar para crear un verdadero cambio social. Abstract: This research studies the attitudes that young people have towards the role of formal education in the lives of people deprived of liberty. The objective was to obtain information about how university students characterize people deprived of liberty, as well as the importance they attach to the role of formal education, both as a preventive factor and as a rehabilitation factor. The Scale of Attitudes towards Persons Deprived of Liberty, adapted to the Argentine population (Bombelli et al., 2011), was applied for subsequent analysis in the SPSS database, in a population of 200 university students from the metropolitan area of Buenos Aires with ages between 18 and 30 years, with the same proportion of men and women. It was found that students, in general, have a positive attitude of medium intensity regarding the subject, highlighting the importance of compliance with the right to education for all people, whether or not they are deprived of their freedom. In addition, respondents believe that education is not only a factor that favors reintegration but is also a preventive factor that works as a way to reduce the situation of social, cultural and psychological vulnerability that has led them to transgress the law in first place. The importance of educating future professionals on sensitive issues is emphasized, since they will be the ones who will be able to work to create true social change. |
Cobertura Espacial: | Argentina | URI : | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18476 | ISSN : | 1668-5024 | Disciplina: | PSICOLOGIA | Derechos: | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional |
Appears in Collections: | Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
actitudes-universitarios.pdf | 384,03 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License