Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10979
Título: | El habla en las Tertulias Dialógicas Literarias: Un estudio con docentes y estudiantes de 6TO grado de la provincia de Santa Fe Speech in Dialogic Literary Gatherings: A study with 6th grade teachers and students from the province of Santa Fe |
Autor: | Lewinsky, Viviana Alam, Florencia |
Palabras clave: | ESCUELA PRIMARIA; TERTULIAS DIALOGICAS LITERARIAS; ENSEÑANZA EN EQUIPO; INTERACCION; TECNICAS DIDACTICAS | Fecha de publicación: | 2020 | Editorial: | Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Piscopedagogía | Cita: | Lewinsky, V., Alam, F. El habla en las Tertulias Dialógicas Literarias: Un estudio con docentes y estudiantes de 6TO grado de la provincia de Santa Fe [en línea]. Revista de Piscología 2020,16 (32). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10979 | Resumen: | Resumen:
El presente trabajo analiza la distribución
del habla de estudiantes y docentes y el
proceso de construcción interaccional de
relatos de experiencia personal producidos
por estudiantes de 6to grado durante una serie
de Tertulias Dialógicas Literarias. El corpus
de datos incluye 6 registros videofilmados
en una escuela primaria de gestión estatal
de la provincia de Santa Fe, Argentina, a
la que asisten niños que viven en barrios
suburbanos empobrecidos. Para el análisis
se emplearon procedimientos cuantitativos
y cualitativos. Los resultados mostraron que
la distribución del habla configurada en la
actividad no logra diferenciarse de aquella
característica de las actividades escolares y
que para construir los relatos los estudiantes
se apoyan en fragmentos del texto, las
narrativas de otros estudiantes y preguntas
de las docentes. Abstract: The current study analyses the distribution of students and teachers talk and the interactional construction of personal experience narratives produced by 6th grade students during a series of Dialogic Literary Gatherings. The data corpus consists of 6 videotaped Dialogic Literary Gatherings in a public primary school in the province of Santa Fe, Argentina. The school is attended by children belonging to suburban and vulnerable populations. For the analysis, quantitative and qualitative procedures were used. The results showed that the talk distribution configured in the Dialogic Literary Gatherings does not differ from the characteristic talk distribution in school activities and that in order to construct personal narratives the students lean on fragments of the text, others student’s narratives and teacher’s questions. |
Cobertura Espacial: | Santa Fe (Argentina : Provincia) | URI: | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10979 | ISSN: | 1669-2438 2469-2050 (online) |
Disciplina: | PSICOLOGIA | DOI: | https://doi.org/10.46553/RPSI.16.32.2020.p119-139 | Derechos: | Acceso abierto | Fuente: | Revista de Piscología Vol.16, No.32, 2020 |
Appears in Collections: | RdP - 2020 Vol. 16 nro. 32 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cover_issue_327_es_AR.jpg | 4,17 kB | JPEG | ![]() View/Open | |
habla-tertulias-dialogicas-literarias.pdf | 1,47 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Page view(s)
107
checked on Apr 30, 2024
Download(s)
170
checked on Apr 30, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License