Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/890
Título : | Marianita limeña : de Ricardo Palma a la ópera de Sciammarella | Autor : | Suárez Urtubey, Pola Sciammarella, Valdo |
Palabras clave : | MARIANITA LIMEÑA; TRADICIONES PERUANAS; Palma, Ricardo, 1833-1919; Javier, Francisco | Fecha de publicación : | 2011 | Editorial : | Universidad Católica Argentina. Facultad de Artes y Ciencias Musicales. Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega EDUCA |
Cita : | Suárez Urtubey, Pola y Valdo Sciammarella. “Marianita limeña : de Ricardo Palma a la ópera de Sciammarella”[en línea]. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”. 25.25 (2011). Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/890 | Resumen : | Resumen: Obra de dos autores, cada uno de ellos expone aspectos diferentes de la ópera Marianita limeña. Pola Suárez Urtubey traza una reflexión sobre la obra del escritor peruano Ricardo Palma, quien logra con sus Tradiciones peruanas ofrecer un gran fresco, a veces alegre, otras, amargo, de la sociedad colonial de su pueblo. Revolviendo archivos e interpretándolos, a veces con extrema libertad, Palma supo contar, con estilo conciso y penetrante, leyendas, escándalos, escenas de género y rasgos de costumbres que reflejan un espíritu a veces humorístico y otras teñido de un áspero escepticismo. Es en una de esas tradiciones, El divorcio de la condesita, donde abrevan ese avezado hombre de teatro que es Francisco Javier y el compositor Valdo Sciammarella. Queda a cargo de este músico el análisis de su ópera, en un estudio que se detiene en los distintos elementos que la conforman: pregones y coplas populares, recitativos con arioso, madrigales, arias y fragmentos orquestales. Abstract: This article is written by two authors, each of them exposing different aspects of the opera Marianita limeña. Pola Suárez Urtubey traces a reflexion upon the works of the peruvian writer Ricardo Palma, who offers through his Tradiciones Peruanas a great picture, sometimes happy, sometimes bitter, of the colonial society of his town. By revising archives and interpreting them, sometimes with extreme liberty, Palma managed to tell legends, scandals, genre traces and traditions, with a concise and penetrating style, which show a humorous spirit that sometimes can be tainted with a hint of scepticism. It is in one of these traditions, El divorcio de la condesita, where Francisco Javier and the composer Valdo Sciammarella get their inspiration. The latter was in charge of the analysis of his own opera in a study that pays attention to the different parts that compose it: “pregones” and popular “coplas” “recitativos” with “arioso”, madrigals, arias and orchestral fragments. |
URI : | https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/890 | Disciplina: | MUSICA | Derechos: | Acceso Abierto |
Appears in Collections: | IIM - 2011 Año XXV nro. 25 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
marianita-limena-ricardo-palma-opera.pdf | 1,47 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Page view(s)
274
checked on Aug 11, 2022
Download(s)
150
checked on Aug 11, 2022
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License