Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/16275
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorLondra, Francoes
dc.contributor.authorSaux, Gastón Ignacioes
dc.date.accessioned2023-04-25T13:05:12Z-
dc.date.available2023-04-25T13:05:12Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLondra, F., Saux, G. I. The effect of document source trustworthiness on the evaluation and strategic use of embedded sources when reading health information online [en línea]. Postprint de artículo pubicado en Reading Psychology.2023. doi: 10.1080/02702711.2023.2179144. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/16275es
dc.identifier.issn0270-2711 (impreso)-
dc.identifier.issn1521-0685 (onine)-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/16275-
dc.description.abstractAbstract: The organization of sources into layers may have an impact on the way readers evaluate conflicting documents online. Two experiments (n = 131) examined whether undergraduates use metadata from the document to evaluate the contents and embedded sources included in that document. Participants read two texts about treatments for a rare disease put forward by two neutral characters (the embedded sources). Each text was manipulated so that it was published by a trustworthy or untrustworthy document source. In Experiment 1, participants performed the task using their own criteria. In Experiment 2, they received a pre-training on how to evaluate sources. Participants used more information (cited more sources and preferred the treatment) and rated the embedded source as more trustworthy when associated to a trustworthy document, but only in Experiment 2. In conclusion, readers can strategically use multiple source layers, suggesting a networked source representation, but contingent to task specifications.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherTaylor & Francises
dc.rightsAcceso abierto*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourcePostprint de artículo pubicado en Reading Psychology. 2023es
dc.subjectFUENTES DOCUMENTALESes
dc.subjectESTUDIANTES UNIVERSITARIOSes
dc.subjectFAKE NEWSes
dc.subjectPROCESOS COGNITIVOSes
dc.titleThe effect of document source trustworthiness on the evaluation and strategic use of embedded sources when reading health information onlinees
dc.typeArtículoes
dc.identifier.doi10.1080/02702711.2023.2179144-
uca.disciplinaPSICOLOGIAes
uca.issnrd1es
uca.affiliationFil: Londra, Franco. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Londra, Franco. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentinaes
uca.affiliationFil: Saux, Gastón Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Saux, Gastón Ignacio. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentinaes
uca.versionpublishedVersiones
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.deptFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
crisitem.author.deptCentro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía (CIPP)-
crisitem.author.deptConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas-
crisitem.author.deptFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
crisitem.author.deptCentro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía (CIPP)-
crisitem.author.deptConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas-
crisitem.author.orcid0000-0002-8482-6939-
crisitem.author.parentorgPontificia Universidad Católica Argentina-
crisitem.author.parentorgFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
crisitem.author.parentorgPontificia Universidad Católica Argentina-
crisitem.author.parentorgFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
Aparece en las colecciones: Artículos
Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato
effect-document-source.pdf421,83 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir
Mostrar el registro sencillo del ítem

Visualizaciones de página(s)

39
comprobado en 27-abr-2024

Descarga(s)

75
comprobado en 27-abr-2024

Google ScholarTM

Consultar


Altmetric


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons