Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12503
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorSaux, Gastónes
dc.contributor.authorBritt, Anne M.es
dc.contributor.authorVibert, Nicoláses
dc.contributor.authorRouet, Jean-Françoises
dc.date.accessioned2021-10-21T21:49:11Z-
dc.date.available2021-10-21T21:49:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationSaux, G. et al. Building mental models from multiple texts : how readers construct coherence from inconsistent sources [en línea]. Language and Linguistics Compass. 2021, 15(3) doi:10.1111/lnc3.12409 Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12503es
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12503-
dc.description.abstractAbstract: Text comprehension theories propose that readers try to achieve a coherent representation of the situation depicted in a text. When reading multiple texts on the same topic, however, achieving a coherent representation of a situation poses additional challenges. Different sources may offer inconsistent descriptions or interpretations of the situation, or even contradict one another. Thus, additional assumptions are needed to explain how readers build a coherent representation of a situation when reading multiple individual texts on the same subject. This paper reviews research contributions from the psychology of text comprehension on how readers integrate inconsistent information from multiple sources. We concentrate on two key processes: The construction of an interconnected representation of sources and text contents, and the evaluation of the acquired information. We begin by briefly discussing the standard approach of single-text comprehension theories to representational coherence. Then, we examine the Documents Model Framework and other, associated proposals that claim that readers can achieve coherence of divergent text contents by constructing a representation of the texts which integrates information about the sources of the contents. We also consider the role of source evaluation as a reader strategy for constructing a single, coherent solution. Finally, we discuss theoretical and practical implications and we make suggestions for further readings.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherWileyes
dc.relationUso efectivo de la información y nuevos contextos de lectura: efectos de la contradicción entre enunciados textuales, las habilidades digitales y las creencias iniciales del lector sobre la comprensión de múltiples fuentes de informaciónes
dc.rightsAcceso abierto. 24 meses de embargo*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceLanguage and Linguistics Compass. 2021, 15(3)es
dc.subjectCOMPRENSION LECTORAes
dc.subjectCOMPRENSION DE TEXTOSes
dc.subjectLECTORESes
dc.subjectMODELOS MENTALESes
dc.subjectCOHERENCIA TEXTUALes
dc.subjectFUENTES DE INFORMACIONes
dc.titleBuilding mental models from multiple texts : how readers construct coherence from inconsistent sourceses
dc.typeArtículoes
dc.identifier.doi10.1111/lnc3.12409-
dc.identifier.arxiv1749-818X-
uca.disciplinaPSICOLOGIAes
uca.issnrd1es
uca.affiliationFil: Saux, Gastón. Pontificia Universidad Católica Argentina. Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía; Argentinaes
uca.affiliationFil: Saux, Gastón. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Britt, Anne M. Northern Illinois University; Estados Unidoses
uca.affiliationFil: Vibert, Nicolás. Centre de Recherches sur la Cognition et l’Apprentissage; Franciaes
uca.affiliationFil: Vibert, Nicolás. Centre national de la recherche scientifique; Franciaes
uca.affiliationFil: Vibert, Nicolás. Université de Poitiers; Franciaes
uca.affiliationFil: Vibert, Nicolás. Université de Tours; Franciaes
uca.affiliationFil: Rouet, Jean-François. Centre national de la recherche scientifique; Franciaes
uca.affiliationFil: Rouet, Jean-François. Université de Poitiers; Franciaes
uca.affiliationFil: Rouet, Jean-François. Université de Tours; Franciaes
uca.affiliationFil: Rouet, Jean-François. Centre de Recherches sur la Cognition et l’Apprentissage; Franciaes
uca.versionacceptedVersiones
item.languageiso639-1es-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.project.grantnoPICTO2017-0065-
crisitem.author.deptFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
crisitem.author.deptCentro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía (CIPP)-
crisitem.author.deptConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas-
crisitem.author.orcid0000-0002-8482-6939-
crisitem.author.parentorgPontificia Universidad Católica Argentina-
crisitem.author.parentorgFacultad de Psicología y Psicopedagogía-
Aparece en las colecciones: Artículos
Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato
building-mental-models.pdf767,26 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir
Thumb.jpg143,74 kBJPEGVista previa
Visualizar/Abrir
Mostrar el registro sencillo del ítem

Visualizaciones de página(s)

91
comprobado en 27-abr-2024

Descarga(s)

154
comprobado en 27-abr-2024

Google ScholarTM

Ver en Google Scholar


Altmetric


Este ítem está sujeto a una Licencia Creative Commons Creative Commons