Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLenzi, Alanes
dc.date.accessioned2019-06-19T23:30:26Z-
dc.date.available2019-06-19T23:30:26Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationLenzi, Alan. “Advertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and power” [en línea], Antiguo Oriente : Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente 11 (2013). Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/advertising-secrecy-creating-power.pdf [Fecha de consulta:..........]es
dc.identifier.issn1667-9202-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6724-
dc.description.abstractAbstract: This study investigates how ancient scholars from mid-first millennium Babylonia and Assyria advertised their possession of secret knowledge to scribal students in order to bolster and perpetuate scholarly social prestige and power in society. After a brief theoretical orientation to issues surrounding the study of secrecy and a sketch of the two-tier scribal educational model developed by Petra Gesche, the study presents evidence for advertising scholarly secrets from the circumstances surrounding the storage and handling of tablets bearing the Geheimwissen colophon and from two literary texts copied by first-tier scribes, “In Praise of the Scribal Art” and “The Standard Babylonian Gilgamesh Epic.”es
dc.description.abstractResumen: Este estudio investiga de qué modo los antiguos estudiosos de mitad del primer milenio en Babilonia y Asiria publicitaban su posesión de conocimientos secretos a los estudiantes escribas, para reforzar y perpetuar el prestigio social erudito y el poder en la sociedad. Luego de una breve orientación teórica sobre temas relativos al estudio de los secretos, y de un esbozo sobre el modelo de educación en dos niveles desarrollado por Petra Gesche, este estudio presenta evidencia relativa a la promoción de secretos eruditos a partir de las circunstancias que rodean el almacenamiento y la manipulación de tablillas que comparten el colofón Geheimwissen, así como de dos textos literarios copiados por escribas del primer nivel, “Elogio del arte de los escribas” y “La épica babilónica estándar de Gilgamesh.”es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Políticas y de la Comunicación. Departamento de Historia. Centro de Estudios de Historia del Antiguo Orientees
dc.rightsAcceso Abiertoes
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/es
dc.sourceAntiguo Oriente: Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente, 11es
dc.sourceISSN 1667-9202es
dc.subjectPODERes
dc.subjectSOCIEDADes
dc.subjectANTIGUO ORIENTEes
dc.subjectMESOPOTAMIAes
dc.subjectBABILONIAes
dc.subjectASIRIAes
dc.subjectESCRITURAS ANTIGUASes
dc.titleAdvertising secrecy, creating power in ancient Mesopotamia : how scholars used secrecy in scribal education to bolster and perpetuate their social prestige and poweres
dc.typeArtículoes
uca.pathAntiguo Oriente: Cuadernos del Centro de Estudios de Historia del Antiguo Oriente|2013 vol. 11es
uca.disciplinaHISTORIAes
uca.filename/home/data-uca-generic/folder_revistas/Revistas varias/antiguooriente/antiguo-oriente11/advertising-secrecy-creating-power/metadata.xmles
uca.issnrd1es
uca.orden02es
uca.versionpublishedVersiones
item.languageiso639-1es-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:AO - 2013 vol. 11
Files in This Item:
File Description SizeFormat
advertising-secrecy-creating-power.pdf151,77 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Page view(s)

144
checked on Oct 22, 2020

Download(s)

48
checked on Oct 22, 2020

Google ScholarTM

Check



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons