Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18353
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorAromí, José Danieles
dc.contributor.authorLlada, Martínes
dc.coverage.spatialArgentinaes
dc.coverage.temporalSIGLO XXes
dc.date.accessioned2024-06-27T15:56:06Z-
dc.date.available2024-06-27T15:56:06Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationAromí, J. D., Llada, M. Are professional forecasters inattentive to public discussions about inflation? : the case of Argentina [en línea]. Journal of Forecasting. 2024. doi: 10.1002/for.3141. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18353es
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18353-
dc.description.abstractAbstract: We evaluate whether professional forecasters incorporate valuable information from public discussions on social media. The study covers the case of inflation in Argentina for the period 2016–2022. We find solid evidence consistent with inattention. A simple indicator of attention to inflation on social media is shown to anticipate professional forecast errors. A one standard deviation increment in the indicator is followed by a rise of 0.4% in mean forecast errors in the subsequent month and by a cumulative increment of 0.7% over the next 6 months. Furthermore, social media content anticipates significant revisions in forecasts that target multiple months ahead inflation and calendar year inflation. These findings are different from previously documented forms of inattention. Consistent results are verified by implementing out-of-sample forecasts and using content from an alternative social network. The study has implications for the use of professional forecasts in the context of policymaking and sheds new evidence on the nature of imperfect information in macroeconomics.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rightsAcceso restringido*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceJournal of Forecasting. 2024es
dc.subjectINFLACIONes
dc.subjectINFORMACIONes
dc.subjectMACROECONOMÍAes
dc.titleAre professional forecasters inattentive to public discussions about inflation? : the case of Argentinaes
dc.typeArtículoes
dc.identifier.doi10.1002/for.3141-
uca.disciplinaECONOMIAes
uca.issnrd0es
uca.affiliationFil: Aromí, José Daniel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía; Argentinaes
uca.affiliationFil: Aromí, José Daniel. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Económicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Aromí, José Daniel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Llada, Martín. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Económicas. Instituto Interdisciplinario de Economía; Argentinaes
uca.affiliationFil: Llada, Martín. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.versionpublishedVersiones
item.grantfulltextmixedopen-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.deptFacultad de Ciencias Económicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Investigación-
crisitem.author.deptCentro de Investigaciones en Economía (CIE) [Finalización de actividades: 31/12/2021]-
crisitem.author.orcid0000-0002-4377-532X-
crisitem.author.parentorgPontificia Universidad Católica Argentina-
crisitem.author.parentorgFacultad de Ciencias Económicas-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Investigación-
Aparece en las colecciones: Artículos
Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato Usuarios registrados haga click en: Login
are-profesional-forecasters.pdf1,29 MBAdobe PDF  
are-profesional-forecasters.png110,88 kBimage/pngVista previa
Visualizar/Abrir
Mostrar el registro sencillo del ítem

Google ScholarTM

Consultar


Altmetric


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons