Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15400
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorMedawar, Julietaes
dc.contributor.authorTabullo, Ángel Javieres
dc.contributor.authorGago Galvagno, Lucas G.es
dc.coverage.spatialArgentinaes
dc.date.accessioned2022-11-04T15:25:20Z-
dc.date.available2022-11-04T15:25:20Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationMedawar, J. et al. Early language outcomes in Argentinean toddlers : associations with home literacy, screen exposure and joint media engagement [en línea]. Developmental Psychology, 2022. doi: 10.1111/bjdp.12429. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15400es
dc.identifier.issn2044-835X (Online)-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15400-
dc.description.abstractAbstract: This study aimed to analyse the contribution of mothers' home literacy beliefs and practices and the quantity and quality of screen media exposure on Argentinean toddler's language. In addition, we considered parent–child joint engagement, as well as adult scaffolding behaviours during the use of electronic devices. A total of 465 mothers of 18–36 months old children completed an online survey including: the MacArthur Bates CDI, home literacy, screen exposure, joint engagement and scaffolding questionnaires. We observed positive effects of literacy beliefs, PC times and verbal scaffolding on language outcomes. TV exposure contributed negatively to vocabulary and, along with educational content, to sentence use. Shared reading and screen media experiences can be an opportunity for language stimulation, provided there is dialogue and joint engagement. Passive screen exposure and inadequate content may be detrimental for toddlers' language outcomes, probably by displacement of socially significant interactions.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherWiley y The British Psychological Societyes
dc.rightsAcceso restringido*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceDevelopmental Psychology, 2022es
dc.subjectALFABETIZACIONes
dc.subjectNIÑOSes
dc.subjectHOGARes
dc.subjectMEDIOS AUDIOVISUALESes
dc.subjectCOMPUTADORASes
dc.subjectTELEVISIONes
dc.subjectTELEFONIA CELULARes
dc.subjectLENGUAJEes
dc.titleEarly language outcomes in Argentinean toddlers : associations with home literacy, screen exposure and joint media engagementes
dc.typeArtículoes
dc.identifier.doi10.1111/bjdp.12429-
uca.disciplinaCIENCIAS SOCIALESes
uca.issnrd1es
uca.affiliationFil: Medawar, Julieta. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Educación; Argentinaes
uca.affiliationFil: Tabullo, Ángel Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Tabullo, Ángel Javier. Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Humanidades y Ciencias Económicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Tabullo, Ángel Javier. Grupo de Lingüística y Neurobiología Experimental del Lenguaje; Argentinaes
uca.affiliationFil: Gago Galvagno, Lucas G. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Gago Galvagno, Lucas G. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología y Relaciones Humanas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Gago Galvagno, Lucas G. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones en Psicología; Argentinaes
uca.versionpublishedVersiones
item.grantfulltextreserved-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.deptFacultad de Humanidades y Ciencias Económicas (Mendoza)-
crisitem.author.orcid0000-0002-1340-0156-
Aparece en las colecciones: Artículos
Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato Usuarios registrados haga click en: Login
early-language-outcomes-argentinean.pdf382,15 kBAdobe PDF  
Mostrar el registro sencillo del ítem

Visualizaciones de página(s)

70
comprobado en 18-abr-2024

Descarga(s)

15
comprobado en 18-abr-2024

Google ScholarTM

Consultar


Altmetric


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons