Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15259
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMoreno, Cecilia Beatrizes
dc.contributor.authorKorzeniowski, Celina Gracielaes
dc.contributor.authorEspósito, Adrianaes
dc.date.accessioned2022-10-21T10:47:55Z-
dc.date.available2022-10-21T10:47:55Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationMoreno, C. B., Korzeniowski, C. G., Espósito, A. Cognitive and executive processes associated with children’s writing [en línea]. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura. 2022, 21(2). doi: (2022).10.18239/ocnos_2022.21.2.2839. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15259es
dc.identifier.issn2254-9099 (online)-
dc.identifier.issn1885-446X-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/15259-
dc.description.abstractAbstract: Learning to write is key to successfully going through elementary education. Considerable progress in children’s writing is documented in the intermediate school grades, due to lexical and cognitive development. In line with this postulate, the goal of the study was to analyse the predictive value of attention, perception, planning, working memory and long-term memory in written expression tasks in Argentine schoolchildren. One hundred and sixty-eight boys and girls participated, between 8 and 11 years of age, who were in 3rd, 4th and 5th grade of Elementary Education. A regression analysis revealed that visuospatial perception, working memory, long-term memory, and planning may predict writing performance in children. Working memory denoted a high predictive value, along with long-term memory and visuospatial perception. The findings provide evidence about the involvement of cognitive and executive processes in written expression tasks in Spanish-speaking schoolchildren. Identifying cognitive predictors of writing skills makes it possible to design more comprehensive teaching programs that jointly contemplate training in specific writing skills and strengthening the cognitive resources of learners.es
dc.description.abstractResumen: Aprender a escribir es clave para transitar con éxito la Educación Primaria. En los grados escolares intermedios se registra un progreso significativo en la escritura infantil, debido al desarrollo lexical y cognitivo. En línea con este postulado, el objetivo del estudio fue analizar el valor predictivo de la atención, percepción, planificación, memoria de trabajo y memoria a largo plazo en tareas de expresión escrita en escolares argentinos. Participaron 168 niños y niñas, entre 8 y 11 años de edad, que cursaban 3er, 4º y 5º grado de Educación Primaria. A partir de un análisis de regresión, se observó que la percepción visoespacial, la memoria de trabajo, la memoria a largo plazo y la planificación predijeron el desempeño en expresión escrita en los niños. La memoria de trabajo denotó un alto valor predictivo, junto con la memoria a largo plazo y la percepción visoespacial. Los hallazgos aportan evidencia sobre la involucración de procesos cognitivos y ejecutivos en tareas de expresión escrita en escolares hispanohablantes. Identificar predictores cognitivos de las habilidades de escritura permite diagramar programas de enseñanza más abarcativos, que contemplen conjuntamente el entrenamiento de las habilidades escritoras específicas y el fortalecimiento de los recursos cognitivos de los aprendices.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Castilla-La Mancha. Centro de Estudios de Promoción de la Lectura y Literatura Infantiles
dc.relationProducción de textos y funcionamiento ejecutivo en niños y niñas de edad escolares
dc.rightsAcceso abierto*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRevista de estudios sobre lectura Vol.21, No.2., 2022es
dc.subjectEDUCACION PRIMARIAes
dc.subjectPROCESOS COGNITIVOSes
dc.subjectESCRITURAes
dc.subjectENSEÑANZA DE LA ESCRITURAes
dc.subjectEDUCACION PRIMARIAes
dc.titleCognitive and executive processes associated with children’s writinges
dc.titleProcesos cognitivos y ejecutivos asociados a la expresión escrita infantiles
dc.typeArtículoes
dc.identifier.doi10.18239/ocnos_2022.21.2.2839-
uca.disciplinaEDUCACIONes
uca.issnrd1es
uca.affiliationFil: Moreno, Cecilia B. Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentinaes
uca.affiliationFil: Korzeniowski, Celina Graciela. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes
uca.affiliationFil: Korzeniowski, Celina Graciela. Universidad del Aconcagua; Argentinaes
uca.affiliationFil: Espósito, Adriana. Universidad del Aconcagua; Argentinaes
uca.versionpublishedVersiones
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.orcid0000-0003-2161-3167-
Appears in Collections:Artículos
Files in This Item:
File Description SizeFormat
cognitive-executive-processes.pdfPDF (English)212,33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
procesos-cognitivos-ejecutivos.pdfPDF (Español)217,21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Page view(s)

66
checked on Sep 30, 2023

Download(s)

69
checked on Sep 30, 2023

Google ScholarTM

Check


Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons